Czy znakowanie szlak贸w turystycznych to 艂atwa sprawa? Kiedy艣 zajmowali si臋 nimi przede wszystkim znakarze PTTK. Dzi艣 to w wielu przypadkach domena wyspecjalizowanych firm. Dlaczego? Ot贸偶 znakowanie to zdecydowanie wi臋kszy ogrom pracy, ni偶 by si臋 mog艂o wydawa膰. Szczeg贸lnie je艣li szlak liczy sobie ponad 100 km. A takich w Wielkopolsce nie brakuje 馃槑
Piastowski Trakt Rowerowy w skr贸cie
To jeden z pierwszych transregionalnych szlak贸w rowerowych zaliczanych do Wielkopolskiego Systemu Szlak贸w Rowerowych. Jego odcinek (na trasie od Poznania do Pobiedzisk) powsta艂 w 1995 r. i by艂 pierwszym oznakowanym szlakiem rowerowym w regionie. Kosmos prawda?
Prowadzi ze stolicy Wielkopolski – Poznania, przez Gruszczyn, Uzarzewo, Biskupice, Promno, Pobiedziska, W臋glewo, Lednog贸r臋, Dziekanowice, 呕yd贸wko, Rzegnowo, Braciszewo, Piekary, Gniezno, Strzy偶ewo Ko艣cielne, Koz艂owo, Rudki, Trzemeszno, Niewolno, Kruchowo, Wydartowo do wsi Izdby, znajduj膮cej w si臋 w wojew贸dztwie kujawsko-pomorskim.
Szlak przebiega przez dwa parki krajobrazowe: Promno oraz Lednicki. A na jego trasie zobaczysz a偶 3 pomniki historii.
To tak w telegraficznym skr贸cie 馃槈 Wi臋cej informacji o samej trasie znajdziesz tutaj.
To jak to jest z tym znakowaniem?
Niech przem贸wi膮 liczby… Zaczn臋 od czasu. Przygotowanie odpowiedniej dokumentacji – projekt贸w sta艂ej organizacji ruchu, post臋powania przetargowego, wszelkich innych uzgodnie艅, zawarcie um贸w, to blisko rok pracy. Samo znakowanie to ju偶 mo偶na powiedzie膰 „wisienka na torcie”. W przypadku PTR-u uda艂o si臋 w mniej wi臋cej dwa miesi膮ce. Ale nie bez znaczenia by艂a tu pogoda, bo tegoroczna jesie艅 by艂a wyj膮tkowo 艂askawa.
Jak ju偶 papiery si臋 zgadzaj膮 w ruch idzie ci臋偶ki sprz臋t. Wyobra藕 sobie, 偶e aby odnowi膰 Piastowski Trakt Rowerowy wykorzystano
- ok. 800 kg betonu – do umocowania nowych konstrukcji ze znakami,
- ok. 300 metr贸w stali – z kt贸rej wykonano nowe konstrukcje pod znaki,
- ok. 700 puszek farby – do wykonania znak贸w malowanych,
- m.in. takie maszyny: agregat pr膮dotw贸rczy z funkcj膮 spawania, wiertnica spalinowa, pilarka spalinowa, no偶yce i pilarki akumulatorowe, elektryczne m艂otowiertarki wyburzeniowe, robocze lampy led.
Dodatkowo w terenie pracowa艂y samochody: osobowe, terenowe 4×4 oraz dostawcze, kt贸re przez 45 dni wozi艂y znakarzy i ich narz臋dzia. W tym czasie wszystkie samochody 艂膮cznie przejecha艂y ok. 8500 km.
I jeszcze jedna ciekawostka… Jak mylisz ile wa偶膮 znaki, kt贸rymi oznakowano PTR? Ponad ton臋!
Co nowego na PTR?
Wprawne oko wypatrzy, 偶e na znakach szlaku wida膰 co艣 jeszcze. WLKP BIKE? Tak dok艂adnie. Po艣wi臋c臋 temu zagadnieniu osobny wpis, ale uchyl臋 ju偶 teraz r膮bka tajemnicy. Ten skr贸t, to element nowego sytemu identyfikacji wizualnej Wielkopolskiego Systemu Szlak贸w Rowerowych. Bowiem WSSR powoli zamieni si臋 w Wielkopolska BIKE.
A jaki plan na 2022 r.?
Kolejn膮 tras膮 WSSR, kt贸ra w najbli偶szym czasie zyska nowy blask b臋dzie Szlak Stu Jezior – jeden z pierwszych szlak贸w rowerowych w Wielkopolsce (powsta艂 w 1999 r.). Bezsprzecznie jest to jedna z najpi臋kniejszych widokowo tras. Wiedzie w kierunku Pojezierza Mi臋dzychodzko-Sierakowskiego, jednego z ulubionych region贸w letniskowych mieszka艅c贸w Poznania.
W planach jest r贸wnie偶 wykonanie dokumentacji niezb臋dnej do oznakowania zachodniego odcinka Nadwarcia艅skiego Szlaku Rowerowego, b臋d膮cego udan膮 kontynuacj膮 wschodniego odcinka NSR.